Opowieść o miłości

A Tale of Love
reż. Trinh T. Minh-ha, Jean-Paul Bourdier/USA/1995/107 min.
miejsce
data
czas
Kinoteka, sala 2
2023-05-14
15:30
Kinoteka, sala 2
2023-05-18
12:30

Akcja filmu rozgrywa się w USA, gdzie Kieu, pisarka, imigrantka z Wietnamu, (Mai Huynh) pracuje jako modelka. Fotograf Alikan (Dominik Overstreet) portretuje jej ciało przysłonięte transparentnymi woalami. Voyeuryzm i erotyczna przyjemność wzrokowa są wątkami, które wyznaczają narrację filmu i  pozwoliły reżyserce na zmysłowe, emocjonalne i intelektualne zobrazowanie miłości. To pierwszy fabularny film Trinh T. Minh-ha, który jest luźną adaptacją poetyckiej „Opowieści o Kieu” – popularnej w Wietnamie tak bardzo, jak historia o Romeo i Julii na Zachodzie. W utworze z XVIII i XIX wieku piękna, młoda kobieta, aby ratować siostrę przed więzieniem, godzi się na małżeństwo ze starszym od siebie mężczyzną, który okazuje się sutenerem i zmusza ją do pracy seksualnej. Ubezwłasnowolniona Kieu, aby przetrwać, zakochuje się w Miłości. Postać kobiety była często utożsamiana z Wietnamem i jego historią – zwłaszcza z czasów kolonializmu.

„Zmysłowy wymiar A Tale of Love jest szczególnie ważny w kontekście tego, że główna bohaterka Kieu jest postacią literacką i mityczną, której w kulturze wietnamskiej przypisuje się wiele znaczeń o charakterze moralnym i politycznym. Dla Trinh T. Minh-ha film był jednak przede wszystkim okazją do przedstawienia własnej wersji opowieści, na której kształt wpłynęła „walka feministyczna kwestionująca relacje władzy działające w imię miłości. (…).

W tradycyjnych odczytaniach nieszczęścia dotykające Kieu są najczęściej wiązane z jej urodą i posiadanymi talentami, co powoduje – jak stwierdza reżyserka, choć sama niekoniecznie identyfikuje się z bohaterką – że opowieść o jej życiu wyraża losy niepoliczalnej liczby kobiet. To, jej zdaniem, otwiera możliwość i feministycznej, i postkolonialnej lektury przedstawionej w filmie historii” – zaznacza prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, współkuratorka retrospektywy filmów Trinh T. Minh-ha, w książce „Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, która w grudniu 2022 roku ukazała się nakładem współwydawców Uniwersytetu Jegiellońskiego, Fundacji Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    107 min.
  • kraj/rok:
    USA /1995
  • reżyseria:
    Trinh T. Minh-ha, Jean-Paul Bourdier
  • zdjęcia:
    Kathleen Beeler
  • montaż:
    Trinh T. Minh-ha
  • produkcja:
    Trinh T. Minh-ha / Moongift Films
  • muzyka:
    The Construction of Ruins
  • dźwięk:
    Lauretta Molitor
  • wybrane festiwale i nagrody:
    1996 – MFF Berlin, 1996 – MFF Toronto

Reasamblaż
Reassemblage
Nazwisko Viet imię Nam
Surname Viet Given Name Nam
Zapominając Wietnam
Forgetting Vietnam
Inne filmy z tagiem

love story

Jeszcze mnie nie znasz
Getting To Know You
W zgodzie z naturą
Wild Life
Ostatni żigolo
The Last Seagull
Inne filmy z konkursu

Nagroda Dokumentalna Warszawy

Siostrzeństwo świętej sauny
Smoke Sauna Sisterhood
Jeszcze mnie nie znasz
Getting To Know You
Zróbmy lepszego człowieka
Make People Better
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej w: Polityce prywatności

OK